سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جستجو در سایت

سایت گیم اینفورمر در یکی از مقالات خود با عنوان: خوب،نه چندان خوب و زشت! به بررسی IP های موفق،ناموفق و ضعیف که در این نسل از بازی های رایانه ای به وجود آمده اند پرداخت.
گیم اینفورمر،ساخت یک IP جدید برای سازندگان را مانند راه رفتن بر روی یک تیغ تیز دانست،و این کار را بسیار خطرناک دانست و اشاره به این موضوع کرد که: ساخت یک IP جدید ممکن است
برای یک شرکت سود آور باشد و تا سال ها و شاید نسل ها سازنده از آن به عنوان یک بازی پر سود استفاده کند. و از روی دیگر ممکن است ساخت IP جدید برای سازنده یک شکست بزرگ
تلقی شود. و حتی در مواردی باعث ورشکست شدن و سقوط سازندگان شود!
در ادامه آمده است که سازندگان راحت ترین و بی دردسر ترین راه که همان ساخت نسخه های دوم و سوم از عناوین محبوب است را انتخاب میکنند و دردسر ساخت یک عنوان جدید را معمولا به
جان نمیخرند،ما در این نسل شاهد موفقیت IP های زیادی بودیم که برای ما واقعا خاطره انگیز شدند و از طرف دیگر IPهایی که با سر صدای زیادی عرضه شدند و چیزی جز یک شکست تجاری نبودند.__گیم اینفورمر مبدا این نسل را سال 2005 دانسته و بازی ها را از این سال مورد بررسی قرار داده.ناگفته پیداست عناوینی مانند Call Of Duty،Kill Zone,GTA IV,God Of War,Fortza و ...
به دلیل حضور در نسل قبل در این لیست حضور ندارند،و فقط عنواین به وجود آمده در این نسل در لیست حضور دارند.



بازی های موفق.
A
ssassin’s Creed


قطعا یکی از بهترین بازی های این نسل بوده! گیم پلی جذاب،گرافیک فنی وهنری زیبا و از همه مهمتر داستانی فوق العاده در کنار تبلیغاتی گسترده و باورنکردنی این بازی را به
یک از عناوین محبوب این نسل تبدیل کرده.این بازی پتانسیل بسیار بالایی برای انتشار در نسل بعد را دارد.


Gears of War


کمتر کسی هست که اخبار،اطلاعات و داستان این بازی را دنبال نکرده باشد.میتوان با اطمینان گفت این عنوان بهترین بازیه انحصاریه این نسل بود.گرافیک عالی،گیم پلی روان
و داستانی زیبا و حماسی از ویژگی های این عنوان بوده.همچین میتوان گفت در زمان عرضه استانداردهای بسیاری را وارد ژانر اکشن سوم شخص کرده است.گفته میشود که
در این نسل داستان این بازی تمام میشود اما بعید به نظر میرسد که مایکروسافت دست از چنین IP قدرتمند و پول سازی بر دارد و قطعا در کنسول بعدی مایکروسافت حضور خواهد داشت.

Dead Space


یک بازی زیبا در ژانر وحشت که به خوبی توانسته از زیر سایه ی Resident Evil فرار کند،و به یک بازی موفق در این نسل تبدیل شود،اتمسفری باورنکردنی و گرافیکی چشم نواز و صداگذاریه
عالی در کنار گیم پلی سینمایی لحظاتی بسیار هیجان انگیز را برای مخاطبین رقم زد.

Dead Island


این بازی را می توان جدیدترین عنوان موفق متولد شده در این نسل دانست،بازی که چند وقتی از انتشار آن میگذرد و به آن لقب استخر خون داده اند،این بازی به خوبی توانسته
خود را از هم سبکانش جدا کند.قطعا در آینده نام این بازی را بیشتر میشنویم.

Resistance
?

بدون شک یکی از بهترین بازی های انحصاری سونی بوده و انتشار آن بر روی کنسول دستی سونی در کنار گرافیک بسیار عالی این عنوان را بسیار محبوب تر کرده است.
قطعا با کمی تلاش،کوشش و پشت کار این عنوان را در نسل آینده کنسول سونی در میان بهترین ها خواهیم یافت.ولی اگر سونی به این بازی بهتر و بیشتر بپردازد!

Infamus


استدیو خوش نام sucker Punch بعد از کار بر روی عناوین کنسول نینتندو64 کمی از صنعت بازی های رایانه ای فاصله گرفت تا دوباره در ابتدای این نسل و با حمایت های سونی به
این صنعت بازگشت.آن ها نمونه ای از یک کار بزرگ و خطرناک را در پیش گرفتند و آن هم ساخت یک عنوان جدید بود که با ابتکار عمل این استدیو و حمایت های سونی آنها موفق به
ساخت عنوانی خوش ساخت و محبوب شدند.

Uncherted


استدیو ناتی داگ را قبل از عرضه آنچارتد همگی با عناوین محبوبی مثل Crash Bandicoot و Jak, and Daxter می شناختند،این استدیو از قبل خلاقیتش را در ساخت بازی به همگان نشان
داده بود،و سونی در ابتدای این نسل با اعتماد به همین خلاقیت سازندگان این استدیو خلاقیت طرح ایجاد یک بازی بر اساس داستان های تن تن و میلو و همچنین فیلم های ایندیانا جونز
را به آن ها داد،که حالا این طرح با خلاقیت ناتی داگ به یک عنوان بسیار عالی تبدیل شده،عنوانی که همیشه بعد از عرضه آمار ها و رکورد ها را جابه جا میکند و بسیار هم محبوب شده است
تا جایی که قرار ساخت یک فیلم از این بازی گرفته شده است.قطعا این عنوان از عناوین مهم نسل بعد سونی خواهد بود.

Mass Effect


استدیوی BioWare عناوین موفقی مثل Star Wars: Knights of the Old Republic و Jade Empire را در کارنامه دارد اما آن ها هیچ وقت به این موفقیت ها راضی نبوده اند و خواستار
موفقیت های بزرگتر بوده اند،آن ها همیشه دنبال این مطلب بوده اند که بازی های کاملی بسازند.Mass Effect نمونه بارزی از این بازی هاست،داستانی که از آینده می آید و قدرت روایت
بسیار بالای دارد، Mass Effect کلمه حماسه رو معنا بخشید و داستان فرمانده شپرد از جذاب ترین داستان هاست.

BIOSHOCK


داستانی غنی با روایتی عالی نشان از این مطلب دارد که سازنده وقت و انرژی زیادی برای خلق داستان این بازی کرده است. Bioshock: Infinite نسخه دیگری از این سری هست
که با گرافیکی چشم نواز قرار است عرضه شود.این بازی را نیز به احتمال زیاد در نسل بعد خواهیم دید.

Splosion Man


خانم و آقای splosion شخصیت های بامزه ای هستند که استدیوی Twisted Pixel آن ها را به شبکه Xbox Live روانه کرده است.برای این زوج دوست داشتنی همیشه اتفاقات عجیبی
می افتد.انفجار های زیبا،بودن در محیط های علمی تخیلی گوناگون،موسیقی شاد و گیم پلی سرگرم کننده و بامزه از ویژگی های این بازی است.

Shadow Complex


همین بس که نسخه ی دوم این بازی را شخصی مانند Cliff Blezinski حمایت میکند،میتوان گفت نسخه اول این بازی یک شکست بود،ولی با ارائه ی یک گیم پلی روان و سرگرم کننده
و هیجان بالا در مبارزات و گرافیک خوش آب و رنگ به عنوانی محبوب در بین هواداران تبدیل شد.به گفته سازندگلن این بازی از آن بازی هایی است که آخر هفته نمی گذارد شما از
خانه خارج شویدوقسمت دوم این بازی هم در دست ساخت میباشد.



بازی های نچندان موفق
Alane Wake


آلن ویک به آن هیجان انگیزی که فکر میکردیم نبود،اشاره ی من بیشتر به نبود نوآوری در بازی است.این بازی بعد از خبر هیجان انگیز تایید ساخته شدنش،سال های سال
در سکوت خبری به سر میبرد و حتی مدتی خبر لغو این عنوان نیز به گوش میرسید و بعد از آن اخبار زیادی مبنی بر تعغیر گیم پلی بازی بر اساس بازی های open word به گوش
می رسید،اما در نهایت به عنوان یک بازی اکشن خطی منتشر شد! اگرچه این بازی سرگرم کننده بود و حتی به عنوان بهترین بازیه سال توسط مجله تایمز برگزیده شد ولی در فروش
نا امیدانه بود.در حال حاضر شایعه است که این بازی ادامه ای در این نسل نخواهد داشت و احتمال حضور آن در نسل بعد هم بسیار کم است.

Heavenly Sword


اگر شما ار مخاطبین این بازی هستید احتمالا با دیدن این عنوان در این لیست کاملا تعجب کردید!! اما با در نظر گرفتن هزینه و زمانی که برای ساخت این بازی در نظر گرفته شد این بازی
یک شکست کامل بود.فروش بازی نشان داد که مخاطبین علاقه ی چندانی به دنیای فانتزی این بازی ندارند.بهرحال این بازی از عناوینی بود که سونی حساب ویژه ای به آن کرده بود اما
نتوانست انتظارات را برآورده کند.ولی ممکن است ما روزی دوباره به دنیای ناریکو و کای برگردیم.

Brütal Legend


این بازی توسط استدیوی Double Fine ساخته شده است.هزینه ی سنگینی که برای ساخت این بازی در نظر گرفته شد و فروش بسیار کم آن باعث شد این استدیو دیگر سمت
ساخت چنین بازی هایی نرود.هزینه های سنگین و موفق نبودن در جلب رضایت مخاطبین باعث شد که این بازی این استدیو را تا مرز ور شکستگی پیش ببرد.
درحال حاضر این استدیو بازی های کوچکی مانند Costume Quest و Stacked را برای دانلود از شبکه ها میسازد.

The Saboteur


این عنوان سر شار از ایده های ناب و زیبا بود از سیاه و سفید بودن و ترکیب رنگ ها در بازی گرفته تا داستان هیجان انگیز جنگ جهانی دوم و نازی ها.
این بازی نیز هزینه ی تولید آن بسیار بالا بود شاید اگر استدیو ی دیگری باتوان مالی بالاتر این بازی را می ساخت این عنوان از عناوین موفق این نسل می بود.
اما هزینه های زیاد در تولید و فروش کم باعث شد که استدیوی سازنده ی این بازی یعنی PANDEMIC در سال 2009 به طور رسمی تعطیل شود.

MAG


این بازی توسط استدیو سازنده بازی SOCOM ساخته شد.که در ابتدا قرار بود اکشن اول شخصی بزرگ و متحول کننده باشد.اما بنا به دلایلی نامعلوم این عنوان فقط
برای بازی در شبکه و فقط هم در انحصار سونی ساخته شد.ایده های بازی مثل بودن 256بازیکن در یک نقشه در ابتدا بسیار هیجان انگیز بود،اما بعد از انتشار سازنده ها نتوانستند
به وعده های خو عمل کنند و در نهایت یک عنوان سطح متوسط را روانه بازار کردند. از عمده دلایل شکست این عنوان میتوان به همزمان شدن عرضه ی این بازی با موفقیت بی نظیر
بازی Call Of Duty در بخش آنلاین اشاره کرد.

FOLKLORE


این بازی در زمانی عرضه شد که سبک دیگری از بازی های RPG رواج پیدا کرده بود و مخاطبین دیگر علاقه ای به افسانه های ایرلندی نشان نمیدادند.
این بازی در روزهای اول انتشار از فروش خوبی برخورد بود اما بعد چند روز از انتشار بازی بازی کنندگان از کیفیت بد بازی ابراز نارضایتی کردند و تیم سازنده ی بازی
از ترس قانون عدم حمایت از مصرف کننده،و نپرداختن جریمه های سنگین،شروع به ساخت بسته های بروز رسان برای رفع نقایص بازی کرد.
این بازی نمونه کامل یک شکست برای تیم سازنده و سونی بود و شاید به همین دلیل است که سونی هیچ گاه دیگر در این نسل سراغ بازی های نقش آفرینی نرفته است.

بازی های ضعیف (زشت)
Too Human


پیش تولید این بازی از زمان کنسول نینتندو64 آغاز شد،
وعده های بی پایان از نوآوری های بی نظیر و یک داستان شایسته خدایان از طرف سازنده ها بیان شد.
اما در پایان با یک بازی که چیزی با نام سرگرمی در آن معنی نداشت مواجه شدیم.قرار بود این بازی قسمت اولی از یک سه گانه باشد اما این قدر این بازی بد بود که
ناشر عطای آن را به لقایش بخشید.
بد نیست بدانید ساخت این بازی بیش از یک دهه طول کشید و هزینه ی ساخت آن با هزینه ساخت MGS4 برابری میکند

Dark Sector


از اولین بازی هایی بود که برای نسل حاضر ساخته شد.پیش تولید آن از پنج سال قبل از عرضه ی کنسول مایکروسافت شروع شد. وجود بازی هایی مانند MASS EFFECT و
GEARS OF WAR گیم پای این بازی نیز دست خوش تعغیراتی در سوی تقلید انجام شد که با شکست مواجه شد.

Dark Void


سیستم ساده ی تیر اندازی ها،کنترل مایوس کننده جت پک ها از دلایل ناکامی این بازی بود. و در آخر داستان بازی که بیشتر شبیه یک جک بود!!

BRINK


پوستر های جذاب و آبی رنگ بازی و وجود آن در فروشگاهها بسیار وسوسه انگیز بود.اما هیجان در این بازی مانند رفتن به یک ماه عسل است
و به سرعت تمام میشود.

HAZE


این که چرا اینقدر انتظارات از این بازی زیاد بود مشخص نیست،این بازی نیز به وعده های هیجان انگیز خود عمل نکرد.و افت فریم وحشتناک و مشکلاتی دیگر
این بازی را نیز به یک شکست کامل تبدیل کرد.

 

انجمن بازیسنتر


کلام بزرگان : [دانشمند] هنگامی که از آنچه نمی داند پرسیده شد، ازگفتن «خداوند داناتر است» خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]