سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جستجو در سایت

 

تاثیر مصرف مکمل گلوتامین بر سطح ایمونوگلوبولین های سرمی به دنبال یک فعالیت شدید 

 

 

 

دکتر محمدحسن انصاری(دانشیاربیوشیمی و عضو هیئت عتمی دانشگاه علوم پزشکی اورمیه )

 

 

 

 

 

گلوتامین در سیستم ایمنی به عنوان منبع مهم تامین انرژی عمل میکند. در تمرینات شدید و دراز مدت سطح گلوتامین پلاسما کاهش پیدا کرده و نشانه هایی از علائم عفونت در ورزشکاران دیده می شود.

 

در یک مطالعه نیمه تجربی از بین 48 دانشجوی ورزشکار که جهت ورود به مطالعه اعلام آمادگی کرده بودند، آزمایشات زیر به عمل آمد.

 

آزمودنی ها در طی 45 دقیقه بعد از انجام تست بروس بر روی ترید میل، مکمل تهیه شده از گلوتامین و یا دارونما مصرف نمودند. نمونه های خونی در 4 مرحله در جلسه اول: قبل از تمرین، بلافاصله بعد از تمرین، پس از مصرف مکمل یا دارونما و در جلسه دوم: پس از مصرف مکمل یا دارونما از آزمودنی ها اخذ شد. داده ها پس از جمع آوری در بانک اطلاعات کامپیوتری ذخیره گردید.

 

نتایج نشان داد که پس از مصرف مکمل گلوتامین تنها ایمونوگلوبولین G تغییر معنی داری داشته (P = 0/003) و به میزان 37/37 درصد نسبت به مقادیر قبل از فعالیت کاهش یافته است و ایمونوگلوبولین های دیگر تحت تاثیر مصرف مکمل گلوتامین تغییر معنی داری نداشته اند

 

پس می توان نتیجه گیری نمود که تاثیر مصرف مکمل گلوتامین بعد از تمرین در ارتباط با کاهش سطح ایمونوگلوبولین G به مقدار 37/37 درصد نسبت به مقادیر پس از فعالیت بدنی معنی دار بوده است و لذا پیشنهاد می شود به منظور حفظ سلامت ورزشکاران در طول فصل مسابقات، پزشکان تیم نسبت به تجویز اصولی گلوتامین به مورزشکاران اقدام نمایند. جهت حصول بهترین نتیجه از مصرف گلوتامین، لازم است مقدار و جدول زمان بندی مصرف آن توسط متخصصان تغذیه تعیین گردد.


کلام بزرگان : آن که خود را پیشواى مردم سازد پیش از تعلیم دیگرى باید به ادب کردن خویش پردازد ، و پیش از آنکه به گفتار تعلیم فرماید باید به کردار ادب نماید ، و آن که خود را تعلیم دهد و ادب اندوزد ، شایسته‏تر به تعظیم است از آن که دیگرى را تعلیم دهد و ادب آموزد . [نهج البلاغه]